Uitreiking eerste Jerry van Rooyen Award aan Joan Reinders

Uitreiking eerste Jerry van Rooyen Award

Nederland is een nieuwe nationale jazz-award rijker: de Jerry van Rooyen Award. Op 15 december a.s. zal de prijs, vernoemd naar de vermaarde dirigent en arrangeur Jerry van Rooyen (1928-2009), voor het eerste worden uitgereikt tijdens de openingsavond van festival Jazz en Route in Den Haag.

Het initiatief tot de award werd enkele jaren geleden genomen door Ack van Rooyen (1930-2021), de legendarische trompettist en broer van Jerry. Dit deed hij samen met vier collega-musici: trompetist Jarmo Hoogendijk, altsaxofonist Tom van der Zaal, singer-songwriter Toine Scholten, en zanger Jurjen Donkers. Ze vonden het hoog tijd dat vanuit Den Haag, de stad met zo’n rijke jazztraditie, een nieuwe prijs in het leven werd geroepen die jaarlijks de aandacht vestigt op een van de muzikale talenten die de jazz in Nederland rijk is. Ack wenste dat de award niet een oeuvreprijs zou worden noch een prijs voor jong talent. Maar, zoals hij het bondig verwoordde, het ging hem erom dat de winnaar de award en het daaraan verbonden geldbedrag “goed kan gebruiken”. Met de Jerry van Rooyen Award willen we een stimulans bieden aan musici die, soms al vele jaren en soms korter, met hun talent en gedrevenheid een eigen plek innemen in de Nederlandse jazzscene en daarvoor meer erkenning verdienen.

In de loop van 2021 bleek helaas dat Ack niet meer lang te leven had. Wel hebben de mede-initiatiefnemers hem enkele weken voor zijn overlijden nog gevraagd om de winnaar van de eerste editie te bepalen, en kwam in overleg met hem een vakjury tot stand.

Vanaf volgend jaar zal de winnaar gekozen worden door deze jury, bestaande uit vijf gerenommeerde Nederlandse musici
Jan van Duikeren – trompetist
Ben van den Dungen – tenorsaxofonist
Benjamin Herman – altsaxofonist
Jarmo Hoogendijk – trompetist
Henk Meutgeert – dirigent en arrangeur

Op 18 november a.s., de tweede sterfdag van Ack van Rooyen, zal de winnaar van de Jerry van Rooyen Award 2023 bekend worden gemaakt. Deze zal de prijs, die daarnaast bestaat uit een geldbedrag van 5000 euro, uitgereikt krijgen op vrijdagavond 15 december tijdens een speciaal herdenkingsconcert voor Ack & Jerry van Rooyen tijdens de openingsavond van Jazz en Route in Museum Beeld & Geluid in Den Haag (aanvang 20:30 uur). Het muzikale eerbetoon zal worden vormgegeven door een gelegenheidsformatie bestaande uit musici die jarenlang intensief met de gebroeders Van Rooyen hebben samengewerkt: Toon Roos (tenorsaxofoon), Jan van Duikeren (trompet & flügelhorn), Juraj Stanik (piano), Cas Jiskoot (contrabas) en Eric Ineke (drums). Later op de avond vindt tijdens Jazz en Route het releaseconcert plaats van het nieuwe album van het Peter Beets Trio ft. Greg Hutchinson (USA).

De Jerry van Rooyen Award wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting Ack en Jerry van Rooyen Foundation, Stichting Music-Factor, en Museum Beeld en Geluid. Voor meer informatie en tickets voor 15 december kunt u terecht op  www.jazzenroute.com. U vindt hier tevens het volledige programma van het tweedaagse festival in de binnenstad van Den Haag.

UPDATE 18 november 2023:
Vandaag is het twee jaar geleden dat Ack van Rooyen overleed. Voor ons als organisatie een toepasselijk moment om de winnaar van de eerste Jerry van Rooyen Award aan u bekend te maken. Enkele weken voor zijn heengaan heeft Ack op verzoek van de mede-initiators zelf nog de eerste winnaar van de award aangewezen. Na zorgvuldige overwegingen kwam hij uit bij een geliefde leerling van Jerry, met wiens orkest hij door de jaren zelf geregeld het podium had gedeeld: componist, arrangeur en dirigent Joan Reinders.

Scroll naar boven